donderdag 16 januari 2014

Bosfoto's


Het eerste weekend van 2014 nam mijn vriendje me als verrassing mee naar een boshuisje op de Veluwe. Even weg van huis en de dagelijkse rompslomp die er, ook al is het vakantie, gewoon altijd is. Geen wifi, slecht bereik, geen laptop en geen iPad mee. Wel: een gitaar, boeken, tijdschriften en notitieboekjes. Het was een heerlijk weekend en ik deed er eigenlijk alles wat ik me in het nieuwe jaar voorgenomen heb vaker te doen. Schrijven, naar buiten gaan, minder naar beeldschermen staren, samen zijn, muziek maken en: fotograferen. 

In het bos hebben we een beetje gespeeld met ons fototoestel. Het is geen spiegelreflex, maar toch kun je er aardige plaatjes mee schieten. En dat zou ik dus best vaker willen doen. En ze daarna bewerken in Photoshop. Vroeger Photoshopte ik me een slag in de rondte. Ik maakte blends van mijn favoriete acteurs en actrices. Met brushes, textures, overlay-layers en alles. Ik kleurde zwart-witfoto's in met hues en saturisations. Colorizen noemden we dat. Ik vond het fantastisch. Maar al heel lang doe ik in Photoshop eigenlijk niets anders meer dan foto's verkleinen. Tot vorige week, toen ik onze bosfoto's wilde bewerken tot mooie herfstige plaatjes. Ik bewerkte er twee en was daar een halve dag mee kwijt :'). Daar heeft u meteen de reden dat ik hier zo lang niets schreef. En nu ik de foto's terug zie, denk ik: meh, dat moet beter kunnen.


Maar goed, long story short: ik vond het fotograferen en bewerken superleuk om te doen. Dat zou ik wel vaker willen. Ik schreef er al eerder over, dus dat zegt wat. Het lijkt me zo fijn om mijn eigen blogposts wat op te leuken en een nog wat persoonlijker touch te geven. Die plaatjes van Pinterest gaan op den duur toch ook een beetje vervelen. 

Overigens gaat mijn fotovoornemen niet perse alleen maar over het vaker hanteren van de systeemcamera. Mijn telefoon maakt heus ook best mooie foto's en daar mag best meer gebruik van worden gemaakt. Omdat ploggen nu helemaal hip en happening is, ging ik vandaag ook proberen al mijn interessante en minder interessante handelingen op de foto te zetten. Ik heb welgeteld twee foto's gemaakt. Morgen een nieuwe poging. Daad bij het woord. Mijn motto voor 2014. Oh, gelukkig nieuwjaar nog hè?

1 opmerking:

  1. Ah leuk blogje lief! Photoshoppen is zoooo leuk maar zo tijdrovend... zal ik morgen met je mee ploggen? Xx

    BeantwoordenVerwijderen