woensdag 9 januari 2013

Dankjewel zeggen

Soms slaat het leven je even uit het veld. Er gebeurt iets op je werk, in je relatie of met een vriendin waar je van in de war raakt. Waar je verdrietig van wordt, of boos, of waar je nachtenlang over ligt te piekeren. Of dat allemaal tegelijk, zelfs. Het is dan best lastig om jezelf op te beuren, het probleem aan te pakken en weer verder te gaan. Te vergeten en te vergeven. Dust yourself off and try again. Tenminste, dat ik vind ik best wel moeilijk.

Ik ben een ster in het zwelgen in zelfmedelijden. Problemen uitvergroten, kleine obstakels zien als het einde van de wereld, tranen met tuiten huilen en ervan overtuigd zijn nooit meer te zullen lachen: ik kan het als de beste. Vandaag hing ik op de bank met mijn iPad, terwijl ik eigenlijk hard aan het werk zou moeten zijn. Maar ik kan op dit moment echt wel wat leukers bedenken dan werken, als je begrijpt wat ik bedoel. En dus las ik blogs, af en toe onderbroken door een diepe zucht, doelloos voor me uit staren, en nog maar eens een zucht. Tot ik 'toevallig' (vast niet) deze blog las.

Om mijn shit sandwich onschadelijk te maken ben ik direct begonnen met het schrijven van een dankbaarheidslijst, met alleen maar blije dingen. Tijdens het schrijven voelde ik mijn humeur letterlijk opbeuren. Bij ieder nieuw item op de lijst werd de glimlach op mijn gezicht groter. Zonder moeite schreef ik twee hele pagina's in mijn prachtige notitieboek vol met dingen waar ik dankbaar voor ben. Natuurlijk zijn daarmee niet al mijn troubles als sneeuw voor de zon verdwenen. Maar een goed humeur is het halve werk, en ik zie het allemaal in ieder geval weer wat zonniger in.
Waar ik dan zoal dankbaar voor ben? Hieronder een greep:

  • Felgekleurde rozen in de vensterbank, gekregen van een vriendinnetje
  • Mijn iPad 
  • Een volle pot thee die heerlijk naar eucalyptus ruikt
  • De televisieserie Homeland
  • In Amsterdam wonen
  • Mijn naam
  • Een opgeruimd huis
  • Ben Howard die zingt: "I will become what I deserve"
  • Avondeten in de vriezer, en dus de deur niet uit hoeven voor boodschappen


Heb jij wel eens een dankbaarheidslijst gemaakt? Wat deed dat met jou?

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het iets moois, maar zelf nooit aan begonnen. Het klinkt heel negatief als ik zeg dat ik niet weet wat ik er op moet zetten. Misschien als ik echt ga zitten en ga nadenken en er bij stil ga staan, dat het dan wel komt. Maar daar heb ik op dit moment geen zin in ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goed stukje! heel synchronisch, dat met die blog :-). Ik heb vlg. mij nog nooit zo'n lijstje gemaakt, maar er borrelt meteen al van alles in me op. Ik twijfelde even dus heb het in m'n opschrijfboekje teruggezocht. Er was wel een lijstje met talenten/kwaliteiten. En die was lang! daar word ik ook blij van

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo is het maar net, knuffel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn he, dat soort lijstjes :-)
    Ik zet even op die van mij erbij:
    - lieve en inspirerende mensen die de moeite nemen om mij te vermaken met hun top-blogs.
    Xx.
    P.s.: yeah, Ben Howard...!

    BeantwoordenVerwijderen