maandag 22 juni 2015

Een boek over opruimen

Een tijdje geleden kocht ik het boek Opgeruimd! van Marie Kondo, nadat ik er al op oneindig veel blogs over las. Ik moest 20 minuten op mijn trein wachten, er was een Bruna op het station en ik heb een zwak voor zelfhulp-achtige boeken. Je snapt: er was geen ontkomen aan.

Tijdens het lezen heb ik mezelf meermaals afgevraagd - en de heer des huizes drukte me af en toe met mijn neus op diezelfde feiten - of het niet veel logischer en efficiënter is om alle tijd die ik steek in het lezen over opruimen, daadwerkelijk te besteden aan het opruimen zelf. (Hetzelfde krijg ik regelmatig van mezelf - of van diezelfde heer des huizes - te horen over het maken van te doen- en/of te kopen-lijstjes, de zoektocht naar de meest effectieve schoonmaakroutine en het lezen van hardloopblogs).

Toch heeft het boek me gemotiveerd om mijn hele kledingkast uit te mesten. Ik heb nooit veel kleding gehad. Dacht ik. Want toen ik alles Konmari-style vanuit de kast op het bed gooide, verrees daar toch een ferm bergje kleding. Drie vuilniszakken gingen er uiteindelijk weg, en ik hield slechts de dingen waar ik blij van word. En dat blijkt tot nu toe, geheel tegen mijn verwachting in, ruim voldoende om me fatsoenlijk te kunnen kleden. Ik zou nog wel een aantal echt mooie, kwalitatieve items aan mijn garderobe willen toevoegen. Het is jammer dat ik niet van shoppen hou.

Ook heerlijk: mijn sieraden staan niet langer te verstoffen op de ladekast. Ik heb mijn collectie hevig uitgedund en op aanraden van Marie een lade in mijn kast onderverdeeld met bakjes die ik nog had, van oude telefoons enzo. Die overigens ook nodig eens opgeruimd moeten worden. Herinnert iemand zich nog de eerste Ladyphone van Samsung? Nu als museumstuk te bewonderen in Amsterdam Oost.

Mijn sokken en ondergoed zijn inmiddels op Japanse wijze gevouwen. Van opgepropte bolletjes schijnen je sokken niet blij te worden. Ik vond dat zielig, dus vouw ik ze nu netjes op. Dat scheelt ook nog eens heel erg veel ruimte. Van het grote assortiment aan gebruiksaanwijzingen hebben we er slechts vijf gehouden. De rest was goed voor een tot driekwart gevulde vuilniszak. Van de meesten hadden we het bijbehorende apparaat niet eens meer. En aan IKEA-bouwinstructies heeft niemand ooit wat gehad.

Als je eenmaal alles hebt opgeruimd, hoef je er haast niets meer voor te doen om je huis voor altijd netjes te houden, beweert Marie Kondo. Daar kijk ik naar uit. Want minstens twee keer in de week is het hier een onbegaanbare puinzooi. Maar met die bende ga ik graag de strijd aan, gewapend met mijn op te ruimen-lijstje en mijn planning van welk huishoekje ik wanneer aanpak. En ter inspiratie kijk ik natuurlijk eerst al mijn favoriete opruimvideo's op YouTube.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten