woensdag 24 april 2013

Over mediteren en bewust kiezen


Weet je nog dat ik zo enthousiast begon aan de 21-Day Meditation Challenge van Oprah en Deepak Chopra? Ik vertelde er enthousiast over in mijn vlog en zei dat ik het echt heel fijn vond om te doen. Om een rustmomentje in te bouwen in iedere dag. En om elke dag een wijze raad of een kleine opdracht in de mail te krijgen. Om te leren bewust te zijn van de dingen die je doet, het voedsel dat je tot je neemt en de zorg en aandacht die je jezelf geeft. Klinkt als iets heel goeds om te doen, toch? En ook niet als iets dat maar moeilijk vol te houden is. En bovendien als iets dat ik erg goed kan gebruiken, gezien de - laten we het voor het gemak maar even zo noemen - identiteitscrisis waarin ik me momenteel bevind.

Toch heb ik maar twaalf dagen gemediteerd. En niet eens twaalf dagen achter elkaar. En dáár ging het, zoals ook met zoveel andere goede voornemens, waarschijnlijk mis. Zodra ik denk: "Ach, ik kan het wel een dagje overslaan, want vandaag heb ik geen zin/geen tijd/voel ik me niet lekker/doe ik liever iets anders/is de batterij van m'n iPad leeg/heb ik geen zin om m'n oordopjes te zoeken, wordt het iedere keer moeilijker om me er toe te zetten. En op een gegeven moment doe ik het dan maar helemaal niet meer.

Misschien boekte ik te weinig resultaat met de meditaties. Direct, in alles voelbaar, onvoorstelbaar, bijna magisch resultaat bedoel ik dan. Want hoe fijn dat kwartiertje helemaal niks per dag ook was, en hoe relaxed ik me daarna ook voelde, dat moment duurde steeds maar even. Uiteraard waren mijn verwachtingen torenhoog: ik wilde me natuurlijk meteen een ander mens voelen. Rustiger, aandachtiger, gezonder, gelukkiger. Maar dat gebeurt uiteraard niet in slechts 12 dagen. En al helemaal niet door alleen maar te mediteren en verder niks.

Desondanks ben ik zeker niet afgeknapt op het hele meditatiegebeuren, omdat ik wel degelijk de voordelen ervan heb ondervonden en die nog steeds af en toe kan toepassen. Gewoon even stilstaan en slechts ademhalen. Niet teveel nadenken over alles wat nog komt, of dingen die geweest zijn en die ik liever anders had willen doen.

Het is jammer dat de geluidsopnames van de challenge niet meer gratis beschikbaar zijn. Want hoewel 21 dagen achter elkaar mediteren voor mij te hoog gegrepen was, zou ik het best nog eens willen doen. Maar dan zonder het te 'moeten', en alleen omdat ik er zelf voor kies om het op dat moment te doen. En dat laatste, jongens en meisjes, is een belangrijke les - voor mij althans. Kies er bewust voor om dingen te doen en doe die dingen met aandacht, en geniet ervan. Automatisch maak je op dat moment ook de keuze om andere dingen (op dat moment) niet te doen. Laat die dingen dan ook voor wat ze zijn. Want blijkbaar zijn die dingen (nu) gewoon niet belangrijk genoeg voor jou.

1 opmerking:

  1. Mooi, jouw conclusie! En voor de rest ook herkenbaar. Ik denk wel dat je dat soort goede gewoontes kunt/moet trainen, net als hardlopen. Niks gaat vanzelf. Maar het leuke is: je kunt altijd weer opnieuw beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen