donderdag 2 mei 2013

Tune thursday: Get Lucky en andere shredded songs

Het hipste liedje op dit moment moet haast wel Get Lucky van Daft Punk en Pharell Williams zijn. Er ging al een hele hype aan vooraf, toen het nummer nog niet eens was uitgebracht. Verschillende samples circuleerden over het internet, maar uiteindelijk bleek onze eigenste Nederlandse DJ Michiel Veenstra de wereldprimeur te hebben. Hij draaide als eerste de volledige en juiste versie van het nummer op de radio. Een hype was geboren. Dat snap ik best, want ik begrijp haast niet hoe je dit geen leuk liedje kunt vinden. Oké, heel vernieuwend/innovatief/something you've never heard before/intens muzikaal/virtuoos/etc. is Daft Punk niet, maar ik kan er in ieder geval niet op stilzitten.

Maar het allerleukst vind ik misschien nog wel dat er in zo'n korte tijd al zoveel covers van het lied gemaakt zijn. De versie van Daughter vind ik heel mooi maar die van Postmen vind ik het allertofst. Wat komen er toch een hoop mooie nummers voort uit de radioshow van Giel Beelen. Krystl maakte ook al zo'n gave versie van dat andere hippe lentenummer waar Pharrell een mopje in mee zingt: Blurred Lines van Robin Thicke. Maar daar wilde ik het niet over hebben.

Naast covers zijn er ook ehm... alternatieve versies van Get Lucky gemaakt. Bijvoorbeeld deze, waarin Pharrells stem zo vervormd is dat het precies lijkt alsof Michael Jackson helemaal niet dood is maar gewoon een gezellige nieuwe single heeft opgenomen. Vooral de eerste zin, wow! Het allerhardst heb ik echter gelachen om de zogenaamde shredded versie van het lied. Shredden houdt in dat je de originele muziek onder de video weghaalt, en nieuwe muziek (of iets dat daar op lijkt) daarvoor in de plaats zet, gebaseerd op wat je ziet gebeuren in de videoclip. En dan krijg je dus zoiets:


Ik vind het hilarisch. De eerste shredded video die ik zag was overigens onderstaande, van de Beach Boys. Tranen van het lachen, werkelijk waar. Het is zó flauw. Ik kan me best voorstellen dat ik de enige ben die dit leuk vindt. Maar ik wilde het toch even met jullie delen. En als het je niet aan het lachen maakt, dan heb je toch een leuk muzieklesje van mij meegepikt. Ik voel me bijna Leo Blokhuis.


Als je hardop moest lachen raad ik je aan even naar deze site te gaan en vooral de video's van Dire Straits (dat applausje aan het begin :')) en The Cure (die tamboerijn :')) te bekijken. Ze zijn wel wat te lang, vind ik, maar alsnog heerlijk vermaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten