zaterdag 12 oktober 2013

De gelukkige huisvrouw: menu planning


In mij huist een kneuterige huisvrouw. Voor de net- en schoonheid van mijn huis zou het fijn zijn als ze zich iets vaker liet zien. Ik voed haar met blogs over homemaking, printables die ik tegenkom op Pinterest en allerhande organizing tips die ik via via via vind. Maar meestal blijft het dus vooral bij plaatjes kijken of tips van andere huisvrouwen lezen. "Oh, súper handig," denk ik dan altijd. En verder verandert er niks in mijn vaak rommelige en meestal een beetje smoezelige huisje. (Zo klinkt het wel heel erg. Maar ik vind het bij ons thuis eigenlijk nooit netjes en schoon genoeg). 

Sinds ik samenwoon (ruim 2 jaar nu - wow!), wil ik al doen aan menu planning. Het lijkt me zo heerlijk om niet iedere dag op of uit het werk na te hoeven denken over wat we nu toch weer moeten eten. En dan ook nog rammelend van de honger en gaar van de treinreis boodschappen te moeten doen in een overvolle Albert Heijn. Wat een hemel moet het zijn om thuis een goed gevulde koelkast aan te treffen, met daarin alles wat je nodig hebt om - ik noem maar wat - een oosters pompoensoepje in elkaar te flansen. Toch kleven er aan het plannen van je avondeten volgens mij ook nadelen. Want hoe weet je nou op de dag zelf waar je zin in hebt? En misschien heb je op woensdag wel helemaal geen zin om uitgebreid te koken, terwijl er precies dan een of ander fancy hoofdgerecht op de planning staat. Als tip kreeg ik: plan niet je hele week vol en ga flexibel met je dagen om. Dan is het prima te doen. En dus stelde ik vandaag mijn eerste (halve) weekmenu samen en deed ik de meeste boodschappen die ik ooit in één keer gedaan heb.

Tot en met dinsdag weet ik nu dus precies wat ik ga eten. Twee keer smullen van eerder genoemde soep, deze lauwwarme pastasalade met zalm uitproberen en op dinsdag (of een andere dag van de week - niet te streng zijn!) maak ik mijn all time favourite stamppot andijvie. Ik ben benieuwd hoe het bevalt en of ik dit een beetje vol kan houden. Mijn innerlijke huisvrouw is in ieder geval weer even tevreden gesteld.

Hebben jullie nog tips voor maaltijden die ik aan mijn toekomstige weekmenu's kan toevoegen?

23 opmerkingen:

  1. Leuk blogje weer!!! Het is even wennen maar het gaat zeker bevallen! Ik had een nieuw recept op de planning staan voor m'n blog, foto's gemaakt, recept uitgeschreven maar helaas was het niet te eten. Dat doe ik je dus niet aan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahah, wat had je gemaakt dan? Ik ben nu wel heel nieuwsgierig! Komen vieze recepten ook op je blog? ;)

      Verwijderen
    2. Het was een groentetaart. Hartige taartbodem met bieten, wortel, pompoen, aubergine, venkel, zelfgemaakte tomatensaus en geitenkaas. Het leek ons heerlijk, maar waar het fout is gegaan... Geen idee. We hebben de geitenkaas en tomaatjes eraf gesnoept en de rest weggegooid. Geen blog materiaal dus!

      Verwijderen
    3. Oeh ja, dat klinkt toch best heel appetijtelijk! Al zijn het best wel veel verschillende soorten groenten bij elkaar. Misschien toch niet echt een goede combi alles bij elkaar?

      Verwijderen
    4. Heb je ook al een foodblog? :D Tell me!!

      Verwijderen
    5. Oooh wacht gewoon bij de sieraden! Leuk!! Gevonden!!

      Verwijderen
  2. Jaaa leuk nogmaals, Froekie! Heerlijk! Ik wil dit ook zo graag als ik klaar ben met mijn dieet. Lekker plannen, goedkoop inkopen bij de markt, invriezen, gezond eten, dingen uitproberen, bloggen over eten... Kan niet wachten!

    Geniet van de kneuterigheid ;) Mijn zus en zwager doen het ook altijd zo. Was net weer live getuige :P Vanavond witloftaart en volgende week maandag en dinsdag zalm (eerst uit de oven, de dag daarna gebakken).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bloggen over eten? Oelala!! :D Hoe lang moet je nog shaken?

      Verwijderen
    2. Ja heel graag! Samen met m'n nichtje Veerle! We willen 1 tot 2x in de week samen eten en koken (allebei single girls, samen blijft toch fijn en goedkoper) en dat dan online posten. Niet om de rest na te doen, maar omdat we het gewoon echt heel leuk en chill vinden voor onszelf :D

      Ik ben net pas weer begonnen met shaken na een jaar stilstand. Ik gok t/m na oud en nieuw. Zoiets :D

      Verwijderen
    3. Ooh wat een leuk idee! Ik ben benieuwd! En is wel iets moois om naar uit te kijken :-) Zet 'm op dame!

      Verwijderen
  3. Ik vind het ook zó relaxed om gewoon voor de hele week boodschappen te doen! Lekker burgerlijk op zondag met de auto naar de grote Albert Heijn die net te ver is om te fietsen, en dan met 3 volle tassen naar huis. Ik bedenk meestal van tevoren 4 gerechten die ik die week wil eten, en dan kijken we op de dag zelf waar we het meeste trek in hebben. Het scheelt ook een hoop gesnack, want als ik 1x in de week naar de AH ga, kan ik ook maar 1x in de week chips en chocolaatjes meenemen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies, ik hoop dat dat laatste ook hier een bij-effect is! En dat het daarmee ook meteen wat geld bespaart.

      Verwijderen
  4. Haha, zo doen wij het ook al een tijd: twee keer per week maaltijden plannen en boodschappen doen. Lukt niet altijd, hoor. Wij plannen in het weekend vaak wat ingewikkelder dingen en door de week lekker makkelijk. Maar ja, ik weet niet of dat bij jullie ook zou werken.
    Wij vinden de groentetas nog steeds ideaal: dan heb je een basis, waar je maaltijden bij uitzoekt. Wij hebben Odin, maar er zijn er veel meer, bijvoorbeeld de Vitatas of Hellofresh (wordt gratis bezorgd). Meestal worden recepten bijgeleverd. Scheelt een hoop denkwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n groentepakket lijkt me inderdaad ook wel superhandig! Tegenwoordig heb je ze zelfs met veel meer dan alleen groente, zodat je helemáál geen boodschappen meer hoeft de doen. Maar die zijn geloof ik best wel prijzig. Ik ga maar eens wat opties bekijken!

      Verwijderen
    2. Ja, het is niet echt goedkoop (want biologisch), maar het bespaart je een hoop moeite en tijd. Zet dat eens om in geld... En je bespaart op snacks, en je gooit vaak minder weg (wegens fout inkopen)

      Verwijderen
    3. Bij HelloFresh kun je nu met 50% korting uitproberen, had het al in m'n mandje zitten toen ik de kleine lettertjes ging lezen. Je moet er minimaal 2 bestellen wil je gebruik mogen maken van de korting. En ik vind het toch echt prijzig. €40 voor 2 personen, voor 3 dagen. Maar 2 personen is voor ons echt te kort, met L. als grote eter.

      Verwijderen
    4. Hmm ja, dat is inderdaad wel echt veel geld! Aan de andere kant, wij deden net weekboodschappen en kwamen op een nog veel hoger bedrag uit ;-) Maar daar zit dan natuurlijk wel veel meer bij dan alleen avondeten.
      Ach, en de supermarkt zit op 2 minuten lopen, dus boodschappen thuis laten bezorgen is ook wel een beetje decadent ;-)

      Verwijderen
  5. Ik woon pas 1 dag (proef)samen ;-)...dus wij hebben nog geen boodschappenritueel. Maar in het verleden werd in het weekend wel boodschappen gedaan voor de hele week. Naja...iig iets voor 4 dagen. Allemaal niet te strak gepland. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haal ook spullen voor makkelijke dingen als gevulde tortilla's en taco's in huis, daar gaan allemaal ingrediënten in die je ook heel makkelijk voor andere gerechten kunt gebruiken, mocht je op de avond zelf toch trek hebben in iets anders. Verder zakken maaltijdsoep voor het gemak, pizza's in de diepvries voor onverwachte trek in vet avondeten. Ik bepaal meestal op de dag zelf wat ik ga eten, maar ik woon dan ook in m'n eentje en de Plus zit letterlijk onder m'n kont, dus dat scheelt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks voor de tips! Inderdaad goed om mijn voorraadkast ook eens onder handen te nemen :)
      Voor mij is de AH ook maar 2 minuutjes lopen, maar ik vind het vaak zo vreselijk om uit werk nog boodschappen te moeten halen. Dan wil ik gewoon in één ruk door naar huis kunnen ;)

      Verwijderen
  7. Boodschapjes met ingredienten die in verschillende gerechten kunnen, én een vriezer. Wij hebben altijd wel een preitje of paprika over voor een andere maaltijd. Ik ben vorige maand ook begonnen met menuplanning :). Wij switchen wel vaak van maaltijd per dag, maar de boodschappen zijn dan al in huis. Morgen hartige taart met tonijn, broccoli, prei en tomaat... jammie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb nu ook een paar dingetjes over van de pompoensoep en ga meteen op zoek naar een receptje waar ik dat voor kan gebruiken. Doel is ook een beetje om zo min mogelijk weg te gooien en wat geld te besparen. We hebben helaas maar een klein mini vriezertje en geen plek om een grote neer te zetten.

      Hmm hartige taart! Iets voor volgende week :D

      Verwijderen