zondag 16 maart 2014

Zo wordt hardlopen (hopelijk) minder saai

Ik ben dus weer (of eigenlijk nog steeds) aan het hardlopen. En ik vind het echt wel leuk en het voelt fijn om een beetje sportief bezig te zijn. En het is goed voor m'n flubberbenen en drilbillen, natuurlijk. Maar eerlijk is eerlijk: ik vind het ook een beetje saai. Na 20 minuten heb ik het gewoon wel weer gezien. En dan heb ik de zelfdiscipline niet om tóch door te rennen. Dus stop ik maar. Terwijl ik qua conditie en het beengevoel (is dat een ding? Het klinkt als een ding.) heus nog wel wat verder kan. Daarom plaatste ik een berichtje op Instagram en Facebook, met de vraag hoe ik ervoor kan zorgen dat hardlopen minder saai wordt. Dat leverde een paar bruikbare tips op. Kijk maar:

1. Altijd verder en sneller willen. Voor veel mensen is zichzelf overtreffen de beste motivator. Natuurlijk heb ik dat ook wel een beetje, maar ik loop daarin meestal niet al te hard van stapel. Als ik 0,2 kilometer verder ren dan de vorige keer, vind ik het allang best. Uiteindelijk kom ik dan natuurlijk wel tot steeds langere runs, maar telkens 200 meter langer doorgaan maakt het rennen voor mij nog niet minder saai. Wél als ik het combineer met de volgende tip:
2. Een doel hebben. Uiteraard. Dit weet iedereen. Maar voor mij helpt het als dat doel eigenlijk nét niet haalbaar lijkt. Als ik er keihard voor moet werken om het tóch te halen. Ik had er nu bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om me in te schrijven voor een wedstrijd van 5 kilometer ergens in april (ik ren nu 3,5). Mooi streven, kan ik lekker rustig opbouwen, en met 0,2 kilometer per run erbij is het nog hartstikke haalbaar ook. Maar ook: saai. En dus heb ik me ingeschreven voor een wedstrijd van 7,5 kilometer, op 6 april. Als ik dat wil halen, moet ik nu keihard aan de bak. Bij iedere run mínstens 500 meter verder, liefst meer. Hartstikke spannend, hoor :).
3. Aan andere dingen denken dan dat het saai is. Tijdens het rennen gaat het er in mijn hoofd ongeveer zo aan toe: Zit ik al op 5 minuten? Ben ik de kilometer al voorbij? Waarom doe ik dit eigenlijk? Mag ik al stoppen? Waarom zegt het Runkeeper mevrouwtje niks? Staat m'n telefoon nog wel aan? Oh ja, ik hoor muziek. Wat een stom nummer eigenlijk. Ben ik er nou nóg niet? Jémig wat is dit saai. Oké, een tikje overdreven natuurlijk, maar tijdens het rennen ben ik toch vooral bezig met het aftellen van kilometers en minuten. Het lukt niet om m'n gedachten af te laten dwalen naar iets anders. Werkte mijn brein tijdens het rennen maar hetzelfde als wanneer ik op m'n ideeënfiets zit. Dan ben ik met van alles bezig, behalve met fietsen. Tijdens mijn volgende run ga ik maar eens bewust nadenken over leuke blogonderwerpen, of wat ik de komende week ga eten. Dan is die 4 kilometer vast zo voorbij.
4. Andere routes kiezen. Verandering van spijs doet eten. Ik heb al 100 keer hetzelfde rondje gelopen en dat maakt het er allemaal niet perse enerverender op. Maar ja, als je nog niet zulke lange afstanden rent, is het natuurlijk wat lastiger variëren. Ik zou ergens naartoe kunnen fietsen, een stukje kunnen rennen en weer naar huis kunnen fietsen. Heb ik meteen m'n warming up en cooling down te pakken. Ik kan ook een keertje de andere kant op lopen als ik de deur uit stap. Ik woon precies tussen twee parken in, dus waarom zou ik dat niet eens wat meer afwisselen? Ik krijg nu al zin om een nieuw rondje te ontdekken.
5. Regelmaat. Het helpt als je jezelf steeds beter ziet worden (zie ook punt 1 en 2). En dat lukt natuurlijk sneller naarmate je vaker rent. Daarom heb ik voor mezelf een schema gemaakt, tot aan de race van 6 april. En alle dagen dat ik nu gepland heb te rennen, móét ik ook echt gaan. Anders kan ik wel fluiten naar die 7,5 kilometer. En ik moet en zal die natuurlijk helemaal rennend volbrengen. Gaan lopen tijdens races; daar doe ik echt niet aan. 
6. Muziekje aan en gaan. Ik heb sinds kort een 'Lekker rennen' playlist in Spotify en merk inderdaad dat het hardlopen op sommige nummers beter gaat dan op andere. Mijn playlist heeft dus nog wel even een upgrade nodig. Er moeten natuurlijk alleen maar liedjes in staan waar ik als een malle op ga en waardoor ik alles om me heen vergeet. Ken jij dat soort liedjes? Laat het me vooral even weten!

En ook als je nog andere motiverende tips hebt, hoor ik dat heel graag. Als ik alle bovenstaande acties tot uitvoering breng, zou ik op 6 april toch een heel eind moeten kunnen komen. Maar nog wat extra steuntjes in de rug zijn natuurlijk nooit weg. 

8 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je al heel veel goede tips hebt :) Misschien nog een leuke aanvulling, beloon je zelf als je het gehaald hebt! Of, wat bij mij ook altijd erg goed werkt, leuke hardloopkleding. Want, zonde om die leuke hardloopkleding ongedragen in de kast te laten liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, kan niet wachten tot m'n nieuwe H&M-broekie binnen is! :D

      Verwijderen
  2. Heerlijk stukje, de tips kloppen allemaal, ook die van Jessica! Een ander rondje vind ik meestal moeilijker, aangezien je dan niet weet waar een km is en dus lastig te plannen is of je er een lus aan vast maakt. Maar die mevrouw van de runkeeper die licht ons gewoon op. Daar duurt een km altijd een eeeeeeeeuwigheid :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha ja echt he? Niet te vertrouwen, dat mens.
      Ik heb nu voordat ik ging rennen even snel op de kaart een route uitgestippeld, die dan ongeveer 4 kilometer zou zijn. Dat werkte prima, en ik vond het echt leuk om eens een ander stuk te lopen!

      Verwijderen
  3. Haha mooie opmerking van mirte over de run keeper mevrouw. Ik kan me goed voorstellen dat het rennen saai is. Toch knap dat je doorzet en naar oplossingen zoekt (behalve de makkelijkste: dat is stoppen). Misschien kom ik je wel aanmoedigen 6 april:-) Xx winnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stoppen is geen oplossing! ;) Naast dat het soms een beetje saai is, vind ik het óók leuk en is het fijn om iets goeds voor m'n lijf te doen. Ik ga sporten nooit echt superleuk vinden, maar harlopen vind ik - ondanks de saaiheid - denk ik nog het beste alternatief!

      Héél leuk als je ebrij bent 6 april :D
      Xxx

      Verwijderen
  4. Nog een tip: samen rennen! Bijvoorbeeld met je buren (mij bijvoorbeeld, jaaaaa!) of met een groep, zoals de (gratis) Nike club:
    https://www.facebook.com/groups/374873585919537/
    xx Tess

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is ook een goed idee! Ik ben dan alleen zo bang dat ik de allersloomste ben :P

      Verwijderen