donderdag 28 november 2013

Toevallig hè?

Toeval? Ik geloof geloof ik niet meer dat dat bestaat. Sinds ik mijn ziel en zaligheid over werken en mijn levensdoel aan mijn Moleskine heb toevertrouwd, kreeg ik niet één maar zelfs twee toffe vacatures toegestuurd. Binnen drie dagen, mind you. Terwijl ik al een jaar zit te miepen dat er maar niks leuks voorbij komt. Toeval? I think not.

Sinds ik schreef over random acts of kindness wordt het doen van aardige, kleine dingetjes voor mijn medemens me plotseling wel erg gemakkelijk gemaakt. Een Franse dame die bovenaan de roltrap met twee zware koffers staat te stuntelen, bedankt me hartelijk als ik één van de koffers van haar overneem en pas aan haar teruggeef als we heelhuids het perron op stappen. Verbazingwekkend trouwens, hoeveel mensen geïrriteerd reageerden op de mevrouw in kwestie, omdat ze de toegang tot de roltrap enigszins blokkeerde. Hoeveel moeite is het om 10 seconden een koffertje voor iemand vast te houden? Sprak moeder Theresa. Een oude dame, waarvoor ik een zitplaatsje vrijmaakte in een overvolle trein, tikt me bij het uitstappen zachtjes op mijn schouder om me nog even extra te bedanken dat ik voor haar ben opgestaan. En dan natuurlijk mijn buurman, aan wie ik vanavond een chocoladeletter gaf als dank voor zijn grapjes en vrolijke begroetingen iedere dag. Hij drukte me stevig de hand en zei dat 'ie me nu nog niet ging bedanken, maar dat dat later wel kwam. Ik ben benieuwd wat dat betekent. Maar goed, sinds ik erover schreef: momenten genoeg om iets liefs te doen voor anderen.

Natuurlijk vallen dingen je opeens meer op als je er bewuster mee bezig bent. Als je honger hebt, zie je ook ineens alleen maar etende mensen om je heen. Hoe beïnvloedbaar deze aantrekkingskracht is weet ik niet, maar het bevalt me tot nu toe uitstekend. Ik ga vanavond maar eens opschrijven dat ik honderdmiljoenmiljard blogbezoekers wil, en iemand die een mooie website voor me bouwt (gratis, natuurlijk). Dat ik dit all white Casio horloge om mijn pols wil zien en dat ik op vakantie wil naar een heel ver en heel warm land (ook gratis). Ik ben benieuwd wat de komende drie dagen mij 'toevalligerwijs' zullen brengen. Kom maar op, universum!

7 opmerkingen: