zondag 4 november 2012

Proost op oost (1)

Sinds een tijdje is er in mijn straat een hippe mannenkleding zaak gevestigd. De winkel valt aardig uit de toon tussen de vele Turkse en Marokkaanse bakkers, groentemannen en slagers die de straat rijk is. De eigenaar is "eigenlijk helemaal niet zo van de mode", maar vond gewoon dat een hippe herenwinkel precies was wat Amsterdam Oost nodig had. "Iedereen vindt al heel lang dat Oost hipper, leuker, beter en frisser moet," zei hij. "Maar als iedereen dat maar blijft vinden en alsmaar niemand iets doet..." Waarheid als een koe, natuurlijk. En ik bewonder deze jongeman ten zeerste.

Als ik een greintje meer ondernemingszin (en -kunde) in me had gehad, had ik het leegstaande pand onder onze woning al lang gekocht en was ik er een hippe koffiebar begonnen. Of een vintage boeken/muziek/kleding/vanallesennogwat winkeltje. Die kans is nu verkeken, want twee weken geleden is het pand verkocht. Er komt een "broodjeswinkel". Ik vrees weer een mediterraan getint bakkers gebeuren, maar hoop uit alle macht op een hip etablissement als De Bakkerswinkel. We zullen het snel genoeg weten, want de nieuwe eigenaren gaan ons er binnenkort van overtuigen dat het toch echt nodig is om bij ons op het dakterras een airco te plaatsen. Mits gedecoreerd met bloemen en zo stil als een muis maak ik daar niet zo'n probleem van. Maar bij ook maar een zweempje overlast eis ik natuurlijk direct een leven lang gratis ontbijt, of op zijn minst kortingsbonnen en iedere ochtend kosteloze koffie to go.

Hoewel er echt nog wel wat werk te doen is in Oost, geloof ik dat het gestaag de goede kant op gaat met de buurt. Regelmatig hoor ik mensen zeggen: "Tien jaar geleden wilde je hier echt niet komen. Toen liep iedereen met een wapen op zak." Ik heb me hier nog nooit onveilig gevoeld. Mijn buurman, die handelt in oude wasmachines, computers en televisies, wenst me ieder moment van de dag een "Goedemorgen, buurvrouw!" Tegenover zit een luxe brillenzaak en daarnaast heeft de Marokkaanse bakker zijn gevel net met gouden letters gepimpt. Dáárnaast is het pand echter wel degelijk aan een grondige opknapbeurt toe. Maar een stukje verderop zijn er Licht & Meubels en de Java Bookshop die het straatbeeld weer opkrikken en een glimp laten zien van hoe de straat er over een paar jaar uit zal zien.

En tussen alle slagers, bakkers en groenteboeren is er altijd nog Studio K. De vleesgeworden hipheid van Amsterdam Oost. Het is er heerlijk borrelen, eten, film kijken en dansen. Vandaag zagen we er Skyfall en twee weken geleden dansten we er tijdens het Amsterdam Dance Event. En ik durf te wedden dat ik er volgende week weer te vinden ben. Is het niet om The Perks of Being a Wallflower te bekijken, dan wel om een lekker herfstig biertje te drinken. 

Maar goed, long story short, wat ik eigenlijk zeggen wilde: mijn lief kocht vandaag een hele hippe winterjas in een hele hippe winkel in het hele hippe Amsterdam Oost.

1 opmerking:

  1. Leuk stukje! Ik woon ook in Oost. Ik ben benieuwd of er binnenkort nog meer hippe winkeltjes bijkomen. Ik hoorde wel een keer een gerucht over de Hema...hmm Zou opzich wel leuk zijn!

    BeantwoordenVerwijderen