dinsdag 6 november 2012

Run Froekje, run!

Mijn allereerste en tot nu toe enige hardloopervaring was alles behalve een succes. Hoewel ik liep met Evi (onder de hardlopers vast wel bekend) in mijn oren, kreeg ik na een minuutje al overal pijn. Zere knieën, zere voeten, zere bovenbenen en ik kreeg zelfs last van mijn schenen. Om nog maar te zwijgen over mijn abominabele conditie. Kortom: dat hardlopen vond ik absoluut niet voor herhaling vatbaar. 

Wel heb ik altijd een belachelijke bewondering gevoeld voor hardlopers. Meiden die bloggen over hardlopen volg ik maar al te graag (ik noem een Annemerel.com) en toen een aantal van mijn collega's vorig jaar de Dam tot Damloop liep, was ik apetrots en had ik zó veel ontzag voor hen. Wat een prestatie, en hoe gááf moet het zijn om dat 'zomaar even' te doen! Een aantal van mijn vriendinnen loopt ook hard en wat zou het toch eigenlijk leuk zijn om eens met een vriendin te gaan rennen. Maar ja, ik en rennen? Van z'n langzalzeleven dus mooi niet.

Totdat ik twee weken geleden bij de fysiotherapeut op de loopband moest. Hij vond dat ik het heel goed deed, erg netjes liep en vroeg: "Waarom loop jij eigenlijk niet hard?" Eh... Ja. Waarom eigenlijk niet? Als hij zegt dat ik het kan, dan moet het me toch gewoon lukken? Als hij zegt dat iedereen kan hardlopen, ben ik toch heus niet zó krakkemikkig dat ik de enige uitzondering op de regel vorm? Toen ik thuiskwam na het fysio half uurtje, heb ik meteen twee hardloopapps op mijn telefoon geïnstalleerd en Evi weer opgezocht. Ik had echt enorm veel zin om te beginnen! Van de fysio moest ik echter nog twee weken uitvalspassen doen. Daarna zouden we het hardlopen langzaam gaan opbouwen.

Die twee weken zijn nu voorbij en ik ben nog net zo enthousiast over het hele hardloopgebeuren. Vanavond heeft de fysiotherapeut mij nog wat springoefeningen geleerd. De komende 3 á 4 weken moet ik die opbouwen, steeds zwaarder maken en steeds langer springen. Als dat goed gaat, zonder pijn in de knietjes, mag ik gaan rennen. 5 x 2 minuten. Op mijn nieuwe hardloopschoenen, die ik wel nog even moet kopen. Maar dat ga ik zeker doen, want dit is menens. Ik heb er zin in en ik kan dit. En ik zal jullie tot in den treure op de hoogte houden van mijn vorderingen.

5 opmerkingen:

  1. Gaat helemaal goedkomen! Goede hardloopschoenen zijn het halve werk en tja, last van pijntjes? Dat heb ik nog steeds, verstand op 0 en dan ga je er vanzelf doorheen... Oja en opzwepende muziek!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaat helemaal goedkomen! Goede hardloopschoenen zijn het halve werk en tja, last van pijntjes? Dat heb ik nog steeds, verstand op 0 en dan ga je er vanzelf doorheen... Oja en opzwepende muziek!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Werken die springoefeningen ook voor tere enkeltjes? Dan moet je die mij namelijk ook leren. Hardlooptechnisch kom ik niet heel ver. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Eva: Geen idee of die oefeningen ook werken voor tere enkeltjes. Maar ik kan me goed voorstellen van wel, want het heeft gewoon te maken met het opbouwen van kracht in al je beenspieren. Dat is nodig zodat al je gewrichten goed werken. Ik zal je er wel een paar leren, de 17de ;)

    @ Jessica: Ja, pijntjes zullen er altijd wel zijn denk ik - maar ik ga dit wel heel rustig opbouwen en dan hoop ik dat ik noooooit meer bij de fysio beland! ;)

    BeantwoordenVerwijderen